Tuesday, October 19, 2010

tENtaNg CiTa cItA

um.. bila cakap sal cita2 nih... mesti sume org da cita2 kan.. x kira la tnya kat budak kecil ke, budak besar ke.. diorg tu sume pasti da cita2... aku pun ade cita2 juga.. but the question is, adakah sume cita2 yg kita impikan itu akan trcapai kelak?? memang indah bila bicara tentang cita2.. mula la fikiran akan melayang-layang n berangan-angan.. huhu.. tp cukupkah dngan berangan-angan tnpa berusaha ke arah cita2 yang kita impikan itu??.. ada juga mnusia yg sejak kecil cita2nya nk jd lain but bila besar lain yg jd.. em... kta hnya mampu merancang cita2 kita tp Allah yg menentukannya..
aku lihat bnyak org disekelilng aku termasuk kenalan2 aku yg ada cita2 tp cita2nya tdk trcapai n jln trakhir kerjaya yg dipilih adalah mnjdi guru.. adkah mnjdi guru itu krjaya trakhir?? um.. mmg x patut.. klau inilah yg berlaku maka lahirlah rmai guru2 yg x sebenar2 guru.. mksud aku ialah utk menjd guru itu mestilah lahir dri hati n minat yg mendlm, krana bukan mudah utk mnjd guru. huh aku mmg x bleh jd guru sbbnya aku x minat.. minat aku hnya pd dunia sains angkasa.. even aku x minat nk jd guru, ttp aku amat mnyanjungi krjaya sebagai seorg guru krana bgi aku krjaya sbgai gurulah pling mulia.. hal ini krana sebelum seseorg itu mnjd doktor, peguam, lecturer, engineer n ape2 lah bukankah ia dididik oleh seorg guru.. dr mna mulanya semua kerjya ini klau bukan dri seorg guru yg tidak prnah penat mndidik.. tp kekadg aku tngok org memandang serong pd krjaya seorg guru... knapa ya?? x de standard ke?? short mind lah spe yg brfikiran mcm tuh!

No comments:

Post a Comment