Sunday, October 24, 2010

LiFe As iN ChEsS



hidup kta ni umpama dalam chess.. knapa ya aku ckp begitu??.. ini krana di dalam chess apa yg kita mhukan ialah kemenangan.. sma juga sprti life kta. apa yg kta mhukan ialah kjayaan.. cuba korang anggapkan yg lwn korang dalam chess itu ialah halangan n cabaran yg prlu korg sume tmpuh utk proleh kejayaan.. ttp bukan mudahkan sbb pihak lwn kta itu bukan clang2 org utk ditewaskan.. msti pelbgai tektik n prangkap di buat utk klahkan kta.. apa bezanya dngan life kta.. bukankah bnyak hlangan n cbrn serta ujian yg prlu kita tmpuh sblum brjaya..

setiap langkah yg dibuat dalam chess prlu difikirkan dalam2 sbelum mlangakah krana jkalau trsilap langkap king akan ditewakan n game over.. sma juga dalam life kta.. skarang kta umpamakan yg king dlm chess itu ialah cita2 kita.. setiap lngkah dlm hidup kita prlulah dirancanng dngan brhati-hati klau tidak apakah cita2 kta trcpai atau hdup kita akan over sprti game over td..

setiap bijih catur adalah pnting dn semua memainkan pranan msing2 utk melindungi dan mnyelamatkan king.. dlm chess kta ada pawn, castle, queen, bishop, knight semua ni penting ttp perlu dikorbankan jika mahu menang.. kebnyakkan org akn brasa lemah jka queennya mati. tak ada bezanya dngan life kta.. setiap detik hdup kta adalah pnting utk menentukan msa depan kta kelak.. kta mungkin sayang utk korbankan something yg agk brnilai dlm life kta, sma sprti dlm chess kta akn rsa lemah jka hilang salah stu bijih.. ttp mungkin kta tidak sedar yg pngorbanan yg kta lakukan akn membuahkan hasil iaitu kmenangan n kejayaan..

king adalah yg trpenting dlm chess sma dngan life kta yg pnting ialah cita2 kita.. apa shaja akan dilakukan oleh seseorg itu jika mahu cita2nya trcapai.. bgitu dlm chess plbagi tektik atau perangkap akn dilakukan utk mengaburi mata pihak lawan utk mncapai kmenangan..

jadi ayuh kita berjuang seperti berjuang di dalam chess untuk mncapai segala impian dan cita2 kita.. jdkan segala halangan dlm hidup kita sebagai satu prmulaan untuk kita peroleh kejayaan kelak..

No comments:

Post a Comment